Nejlepší marketingové nástroje pro efektivní marketéry

Dělejte marketing úspěšně

V tomto článku najdete veškeré nástroje, které používají efektivní marketéři k tvoření úspěšných brandů.

Efektivní marketér je ten, který je v roli průvodce pro určitou skupinu lidí na jejich cestě k dosažení jejich cílů a splnění jejich snů. A proto dobrý marketér musí umět pozorovat, naslouchat a hledat kvalitní řešení. Marketing totiž není jen nějaká reklama, je to komplexní proces.

Marketing je především umění uskutečnit nějakou konkrétní změnu a v tomto článku se dozvíte veškeré potřebné nástroje, které Vám tuto konkrétní změnu pomohou uskutečnit.

Analýza a research

Pokud budete tvořit jen kontent nebo produkty, které chcete Vy, nemusíte se setkat s úspěchem a budete to mít velice těžké. Úspěšná strategie je o vytváření řešení, které bude hodnotné pro konkrétní cílovou skupinu lidí. Nejdříve tedy musíte definovat Vaši cílovou skupinu lidí a zjistit, co je zajímá, co je trápí, jaké výzvy řeší, čemu věří a zkrátka veškeré potřebné informace k následnému vytvoření marketingové strategie.

Samotným základem je důležité poznat Váš trh, konkurenci a cílovou skupinu lidí. Potřebujete zjistit, jakou strategii nastavit, abyste se odlišili a byli atraktivní pro potenciální zákazníky.

K tomu Vám neskutečně pomůžou nástroje na analýzu klíčových slov a určení například kontentové strategie. Těchto nástrojů je spousta a máte možnost si vybrat přesně ty, které potřebujete. Plno jich je dostupných dokonce zdarma.

Nástroje zdarma

Mezi bezplatné nástroje patří Google Trends, kde se můžete dozvědět, jak jsou konkrétní témata v dané zemi vyhledávaná v čase. Můžete se podívat na související témata a rostoucí trendy. Na to, že je nástroj Google Trends zcela zdarma, Vám může poskytnout zajímavé informace, přehled a určitě stojí za to jej vyzkoušet.

Google trends nástroj

Plánovače klíčových slov

Nástroj pro plánování klíčových slov v prostředí Google Ads a případně Skliku. Tato možnost je především k plánování PPC kampaní. Stačí se pouze registrovat a můžete nástroje zdarma používat, aniž byste si dobíjeli kredit a reálně kampaně spouštěli. Z těchto nástrojů můžete zjistit odhadovanou měsíční vyhledávanost konkrétních klíčových slov a míru, jak moc konkurenční daná klíčová slova jsou.

Answer the public

Tento web Vám pomůže najít nápady na témata, co lidé vyhledávají. Answerthepublic funguje v podstatě jako taková přehlednější a rozšířenější verze autosuggest nástroje v Google vyhledávači.

Answerthepublic nástroj

Similarweb

Tento web není úplně zaměřený na plánování klíčových slov ale dokáže najít Vaši potenciální konkurenci a kompletně zjistit, jak fungují. Tím mám na mysli:

  • Jakou cestou k nim chodí organický a placený traffic.
  • Statistiky webu jako návštěvnost, umístění, průměrně strávený čas uživatelů na webu, bounce rate, průměrný počet prohlédnutých stránek na návštěvníka a další zajímavé informace.
  • Backlinky a odkazující stránky na daný web.
  • Placená a organická klíčová slova.
  • Další podobné weby, návštěvnost z daných sociálních sítí a spoustu dalších informací.

Similarweb má i placenou verzi, ale na začátek Vám rozhodně bude stačit i verze zdarma, která toho umí opravdu hodně!

Placené nástroje

Já osobně mám rád nástroj Ahrefs. Je to poměrně pokročilý nástroj a dokáže toho nabídnout neskutečně hodně. Co se týká například analýzy klíčových slov, tak asi neznám žádný lepší a relevantnější nástroj. Samozřejmě musíte brát v potaz, že data nejsou v žádném nástroji klíčových slov zcela přesná a reálná hledanost může být minimálně dvojnásobná nebo trojnásobná.

Samozřejmě přesná data zná jen Google, ale i Ahrefs má velkou databázi a kapacitu serverů, které monitorují miliony webů a vyhledávacích dotazů.

Co Vám Ahrefs nabídne?

  • Pokročilý nástroj klíčových slov (statistiky hledanosti, jak moc konkurenční slova to jsou, backlinky, související klíčová slova…)
  • Analýza a audity webů
  • Detailní průzkum konkurence
  • Content explorer

Plná verze stojí od 100 USD na měsíc ale nabízí i zkušební verzi na 7 dní jen za 7 dolarů.

Další alternativou může být nástroj SEMRush.

Ahrefs

2) Optimalizace

Ve chvíli, kdy obsah začínáte tvořit, nebo již nějakou dobu kontent systematicky tvoříte, přichází na řadu nástroje na optimalizaci.

První věcí, co byste měli udělat, když spouštíte web nebo e-shop, je napojení na nástroje jako Google analytics a Google Search console.

S pomocí těchto nástrojů dokážete sbírat veškerá potřebná data o tom, jak se uživatelé na vašem webu chovají, odkud chodí, na co klikají, kde a proč odchází a spoustu dalších důležitých informací. Zde můžete objevit určité chyby ve vašem funnelu a zavčas je napravit.

Na základě těchto informací také dokážete vyhodnotit, co je pro Vás nejvíce výhodná strategie, optimalizovat výkonnostní marketing a věnovat se více tomu, co vám funguje.

Pro kvalitní přehled vašich marketingových aktivit se rozhodně podívejte na oblíbené Google Data Studio a jeho možnosti.

3) Email marketing

Email marketing je velice efektivní nástroj a dokáže efektivně proměnit vaše cald leady (studené kontakty) do tzv hot leadů – lidí, kteří se rádi stanou vašimi zákazníky, protože jste si u nich kvalitním kontentem vytvořili jméno odborníka a především důvěru, která je v byznysu naprosto klíčová.

Proč se e-mailový marketing vyplatí a jaké jsou jeho přednosti?

Tato platforma se moc nemění a v porovnání s ostatními platformami jako jsou Facebook, Instagram a další, má stále velice kvalitní dosah. Zatímco prostředí na Facebooku a dalších sociálních sítích se může změnit ze dne na den a Vaše investované peníze a čas do budování silné základny sledujících (followerů) jsou pryč.

Když se podíváte na slavné značky s miliony sledujících, engagement u příspěvků je velice slabý a dosah onoho sdělení je třeba jen k 0,001% Vašich followerů. Neměli byste se tedy vždy spoléhat na konkrétní platformu a vždy raději vymyslet způsob, jak uživatele z platformy přimět k zaregistrování do vašeho CRM.

Email marketing je tedy velice efektivním nástrojem, nestojí moc peněz a pokud se dobře uchopí, dokážete skrze něj vytvořit úspěšný byznys a kvalitní brand.

Navíc jste si mohli všimnout, že třeba u Gmailu už nejsou složky na příchozí poštu rozdělené a newslettery chodí do hlavní příchozí pošty, stejně, jako každé jiné e-maily.

Jaký e-mailingový nástroj zvolit?

Jako konkrétní nástroj mohu zmínit například Mailchimp, který je dobrý hlavně na začátek, pokud nemáte s emailingem vůbec žádné zkušenosti. Můžete si zde vytvořit několik audiencí, vyzkoušet si segmentaci, automatizaci emailů a má i nástroje jako tvorba landing page, pop-upy na sběr emailů.

Email marketing nástroj Mailchimp

U Mailchimpu platíte vždy za počet adres a je tedy dobré neaktivní uživatele čas od času promazat, abyste zbytečně nepřepláceli peníze. Tento nástroj je kompletně zdarma do 2000 kontaktů, ale budete mít z zápatí mailu reklamu Mailchimpu.

Další možnosti

Mě osobně se líbí pokročilý nástroj ActiveCampaign, který toho umí opravdu hodně a je také o něco dražší než zmíněný Mailchimp.

Ještě je velice oblíbený nástroj Klaviyo, který používá mnoho lidí převážně u Shopify.

TIP: Ujistěte se, že veškeré emailové adresy sbíráte legálně a dodržujete GDPR. Ještě bych chtěl zmínit, že byste neměli posílat affiliate linky skrze newslettery, protože to může být proti pravidlům poskytovatele konkrétního řešení, ale tyto věci si vždy zjistěte a ideálně prodiskutujte možnosti s právníkem.

4) Nástroje na tvorbu kontentu

K marketingové strategii samozřejmě patří i tvorba obsahu. Obsahem myslím vizuály, bannery, thumbnails, prezentace, video, audio, grafické šablony atd.

Canva

Tento nástroj toho umí opravdu hodně a to i v bezplatné verzi. Já osobně používám placenou verzi (cca 300 Kč měsíčně) a tady máte krátkou ukázku, co všechno zde můžete dělat:

  • Databáze grafických prvků
  • Hudební databáze
  • Databáze fotografií, které jsou k volnému užití bez licence (Royalty free)
  • Grafické šablony všeho druhu
  • Můžete si tvořit vlastní šablony pro vizuální identitu brandu (fonty, barevná paleta, loga)

Canva je extrémně intuitivní a naučíte se s ní pracovat okamžitě, na rozdíl od pokročilých grafických programů, jako je Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator, Adobe InDesign. Třeba se budete chtít sami grafice věnovat a potom se s těmi nástroji vyplatí naučit zacházet. Já osobně se ale věnuji čistě marketingu a pokud potřebuji profesionální grafiku, práci vždy outsourcuji na grafika. Obecně se snažím věci co nejvíce delegovat.

Grafický marketingový nástroj Canva

Pixabay

Pixabay je velice užitečná databáze fotografií, vektorové grafiky, hudby, videí, ilustrací a většina materiálů je tu ke stažení zdarma s možností odměnit autora dýškem.

Shutterstock

Opět velice užitečná databáze a taková více rozšířená verze výše zmíněného Pixabay. Materiály na Shutterstocku jsou placené a můžete si zde koupit i licenci ke komerčnímu použití. Pro bližší informace doporučuji prostudovat obchodní podmínky Shutterstocku a bližší informace.

5) Mockupy a šablony

Placeit

Pokud například uvažujete nad fyzickým produktem a před investováním peněz do vytvoření produktu chcete otestovat, zda o Váš produkt bude zájem, nástroj Placeit se Vám rozhodně hodí.

Můžete zde vytvořit vizuály různých produktů s vlastní grafikou. Databáze produktů je opravdu velká. Najdete zde mockupy oblečení od triček, mikin, kalhot, přes doplňky jako čepice a tašky, až po například obrazy, plakáty a mnoho dalšího.

nástroj na tvorbu mockupů

Kromě mockupů můžete využít hotových video templatů například pro Vaše intro do YouTube kanálu, či reklamy. Najdete zde i nástroj na vytvoření loga a další užitečné věci, které tu nebudu všechny vypisovat a doporučuji si Placeit osobně projít a zjistit si možnosti, co se konkrétně Vám bude hodit.

6) Crowdfunding

Crowdfunding je ve světě velice populární a dokonce i v České republice existuje taková platforma.

Co vlastně crowdfunding je?

Crowdfundingové platformy umožňují lidem a společnostem financovat konkrétní projekt, či produkt. Každý si zde může založit projekt, vytvořit prezentaci, stanovit potřebnou částku a určit odměny za přispění určité částky. Nemá smysl tu vše dlouze vysvětlovat, raději si následující platformy projděte sami a ihned pochopíte o co jde. Doporučuji si projít i list nejvíce úspěšných projektů, což pro Vás může být hodně zajímavá inspirace z hlediska formy prezentace kampaně, systému odměn atd.

Nejvíce známe Crowdfundingové platformy

kickstarter

Kickstarter je asi nejvíce známou crowdfundingovou platformou na světě a pomohla vzniknout už tisícům projektů.

Nejvíce úspěšné kampaně na Kickstarteru najdete zde: https://www.kickstarter.com/discover/most-funded

Kickstarter

IndieGoGo

Další velice známá a užívaná platforma, která pomáhá kreativcům najít financování jejich nápadů. Na top 10 projektů Indiegogo se můžete podívat zde.

Hithit

Platforma Hithit je převážně určena pro český trh a můžete vidět, že je velice populární. Vsadím se, že už jste nějakou kampaň na Hithitu určitě v minulosti viděli. Úspěšně tu bodovali Vasky, DVTV a Železná Koule. Na seznam nejvíce úspěšných kampaní HitHitu se můžete podívat zde.

7) Další marketingové nástroje, které se Vám určitě hodí!

Survio

Potřebujete zpětnou vazbu a názory? Potom vyzkoušejte Survio. Survio Vám umožní vytvářet dotazníky, pořádat hlasování a tím dosáhnout efektivního sbírání zpětné vazby.

Zendesk

Zendesk je skvělý pro kvalitní práci se zákaznickým supportem. Dokážete jej napojit na sociální sítě, textové zprávy, chat, emaily a pomůže vašemu support týmu efektivně zvládat zákaznický servis.

Trello

Trello se vám rozhodně hodí na řízení různých projektů. Můžete vytvářet nástěnky, přiřazovat lidi a týmy k projektům a úkolům, přidat štítky, checklisty a požadované termíny splnění.

Trello nástroj na řízení projektů

Google Ads

Správa reklam, PPC, remarketing, YouTube reklama

Sklik

Reklama a PPC na seznamu a display networks.

Business manager

Správa reklam v prostředí platformy Facebooku a Instagramu. Ostatně každá sociální síť má svoji aplikaci pro vytváření a správu reklam, ať už se podíváte na Pinteret, Linkedin, Twitter, TikTok a další.

E-Commerce řešení

Jestli uvažujete nad vytvořením e-shopu, nabízí se hned kvantum možností. Můžete využít krabicové řešení, které je dnes dostupné za pár korun a takový Shoptet dokonce v základní verzi do 10 položek zcela zdarma a nebo si nechat naprogramovat e-shop na míru. Podle mě Vám ale rozhodně postačí právě některé z krabicových řešení, která jsou dneska už na velice profesionální úrovni a fungují na nich i společnosti s miliardovými tržbami.

Shoptet

Jedná se o český nástroj na tvorbu online obchodů a jak jsem již zmínil, je dostupný i ve verzi zcela zdarma. Shoptet je poměrně dobrá volba a nabízí mnoho možností integrace na dopravce, platební brány a desítky užitečných nástrojů včetně multijazyčnosti. Jeho výhoda je především lokalizace na českém trhu. Mezi nevýhody bych přidal možnosti editace a grafické možnosti.

Shopify

Shopify je podle mě nejlepší e-commerce řešení, co existuje. Nabízí nekonečné možnosti, tisíce aplikací a propojení. Je to rozhodně nástroj, se kterým můžete škálovat a důkazem jsou toho i firmy s miliardovými tržbami, které Shopify používají. Znáte například britskou fitness značku s oblečením GymShark? Ano, i oni mají svůj online obchod na Shopify platformě.

Shopify eshop řešení

WooCommerce

Jako další, velice používaná možnost tvorby online obchodu, je rozhodně WooCommerce, což je v podstatě rozšíření WordPressu o kterém píši v následujícím odstavci.

WordPress

Pokud uvažujete nad vytvořením webu, WordPress je podle mě nejlepším řešením. Především jde o open-source a máte tedy maximální přístup k úpravám a customizaci. Máte zde k dispozici ohromné množství již hotových šablon, pluginů a nástrojů. Pokud si nevyberete z některých nabízených šablon zdarma, doporučuji navštívit themeforest a vybrat si opravdu profesionální šablonu na vysoké úrovni. Já například používám šablonu Avada a Vy se právě díváte na její fungování v akci.

Hosting a doména

K Webu budete samozřejmě potřebovat doménu a hosting. Já osobně mnoho domén kupoval na Endoře a Wedosu a využíval i jejich placený hosting, nicméně nejsem 100% spokojený a uvažuji nad přechodem k jinému poskytovateli. Na začátek ale mohu Endoru i Wedos s klidnou hlavou doporučit, co se týká poměru cena-výkon.

K hostingu Vám dám ještě jeden tip, snažte se hledat hosting, který má servery co nejblíže lokalitě vašich návštěvníků webu. Pokud například zvolíte hosting se servery někde v Asii, či Americe, může se to projevit na rychlosti načítání vašeho webu.

Chatbot

Chatbot je automatizovaný nástroj určený ke komunikaci se zákazníky a návštěvníky webu. Pomocí chatbota dokážete zefektivnit a zrychlit zákaznickou podporu a přes některé typy chatbotů můžete i přímo provést nákup.

Odemkněte svůj potenciál k růstu

Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.

People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”

Seth Godin
František Stejskal - jak se tvoří brand
František Stejskal
Marketingový Specialista

Odesláním souhlasíte s tím, že vás budu kontaktovat.