Jak začít podnikat bez rizika a dosáhnout své svobody – kompletní návod.
Jestli Vás láká svoboda a samostatnost, podnikání je jasná odpověď. Při dnešních možnostech už člověk nemusí sedět každý den 8 hodin v práci, která jej nebaví a vyměňovat svůj čas za peníze. Někdo si stále myslí, že podnikání je o štěstí. Ano, někdo může mít štěstí začátečníka a jiný tomu musí věnovat více snahy a úsilí. Obecně bych ale řekl, že podnikání je o rozhodnutí a systematickém budování.
Osnova článku
- Podnikání 2.0
- Jak najít svoji múzu a zjistit v čem podnikat.
- Začínáme.
- Monetizujeme.
- Test poptávky bez rizika.
- Příklady těch, kteří to zvládli.
- Závěr
1) Podnikání 2.0
Když se řekne “začít s podnikáním” a nebo “rozjet svůj byznys”, plno lidem se hned představí úvěry, riziko, workoholismus a práce o víkendech. Ano, někteří to takto měli a bylo to z jediného důvodu – že se pro tento způsob rozhodli.
Existuje však i druhá možnost – začít podnikat bezpečně bez rizika, bez svazujících úvěrů, začít podnikat bokem, mimo práci, nebo školu. Díky možnosti outsourcingu můžete dnes delegovat téměř všechno a soustředit se jen na klíčová rozhodnutí a směr.
Nechcete věnovat hodiny učení se marketingu? Nemusíte, existuje plno agentur a freelancerů.
Nechcete balit a posílat produkty k vašim zákazníkům? Nemusíte, protože existují tzv. “third party fulfillment” a různé fulfillmentové služby, které vše vyřeší za vás.
Dnes dokonce ani samotný produkt nemusíte vyrábět vy a i tuto část lze delegovat.

Podnikejte efektivně – mindsetem k úspěchu.
Podnikání je především o řešení konkrétního problému a tím pádem vytvoření hodnoty pro danou skupinu lidí, která se s tímto problémem potýká. Za vyřešení daného problému si oplátkou můžete říci o adekvátní odměnu. Čím větší problém, tím větší možná odměna. Stačí tedy naslouchat, všímat si aktuální dění kolem sebe a naučit se vnímat problémy a překážky jako možnou příležitost.
Nejdříve ze všeho musíte najít konkrétní skupinu lidí, kterým v podstatě budete dělat průvodce na jejich cestě k dosažení jejich cíle. Nikdy nevytvářejte nejdříve produkt, který se následně snažíte prodávat. To je jako byste nejdřív vyrobili klíč a pak všude možně hledali zámek, do kterého daný klíč může pasovat.
Když se podíváme na příchod pandemie COVID-19 v roce 2020 a s tím spojená opatření, která smazala ze světa mnoho společností, můžeme vypozorovat pár důležitých věcí. Jasně, nikdo nemá rád problémy a překážky, to ale neznamená, že si sedneme do kouta a budeme nadávat. Ano, je to těžké, ale můžeme se zkusit místo nadávání zastavit a hledat příležitosti, kde můžete pomoci doručit hodnotu. Naštěstí se takoví lidé našli a dokázali rozpoznat příležitosti, které s sebou každá krize přináší. Pojďme se podívat na pár z nich.
Tři konkrétní případy
1) Zavřela se divadla, ale pro divadlo Mír to nebyl konec. Vytvořili projekt Skoro na mizině, vytvořili Mírplay – svůj vlastní Netflix.
2) Zavřely se posilovny, ale pražská posilovna Železná koule to nevzdala. Vytvořili vlastní “Online koučink, co má koule” na crowdfundingové platformě HitHit a během 30 dní vybrali necelých 7 milionů korun.

3) Zavřely se hospody a bary, ale pro lidi z Baru, který neexistuje to nebyla konečná. Dali hlavy dohromady a vytvořili vlastní deskovou hru, tekutou kuchařku a spoustu dalších produktů ve svém eshopu.
Každá překážka je jen převlečená příležitost
Příkladů můžeme najít rozhodně mnoho a to napříč veškerými obory. Vidíme, jak je velice důležitý mindset a schopnost vidět jinak. Naučte se také vidět věci jinak. Když se přistihnete, že na něco nadáváte Vy, nebo vaše okolí, napište si to a vymýšlejte na to konkrétní řešení.
Každá akce vyvolává reakci. Místo litování toho, že něco končí, se raději soustřeďte na danou změnu, čeho se dotýká a jaké možnosti přináší. Tohle uvažování si musí člověk vypěstovat a trénovat.

2) Jak najít svoji múzu a zjistit v čem podnikat
Jestli chcete získat opravdovou svobodu, zaměřte se na podnikání, které Vás bude bavit a naplňovat. Samozřejmě jde využít nějakého trendu a svést se na trendujících produktech, není to ale dlouhodobě udržitelná strategie a v konečné fázi zase budete třeba dělat něco, co Vás nebaví a čeho jste se chtěli vlastně zbavit v první řadě.
Jak být v podnikání opravdu šťastný? Odpověď je jednoduchá, najděte svůj IKIGAI. Jestli jste tento pojem ještě nikdy neslyšeli, jedná se o japonskou metodu při hledání smyslu života a nalezení vaší vysněné práce.
V podstatě jde o nalezení průsečíků čtyř hlavních pilířů:
- Co Vás baví
- V čem jste dobří
- Co svět potřebuje
- Za co dostanete zaplaceno

Ideálně si můžete tyto čtyři pilíře převést na sloupečky a ke každému sloupečku napsat co nejvíce věcí vás jen napadne.
Následně si zkuste ze těchto podkladů vytvořit svůj IKIGAI tak, že si z každého sloupce vyberete jednu konkrétní věc a napíšete na jeden řádek. Tyto čtyři věci zkuste propojit a vymyslet na to konkrétní řešení v podobě:
- fyzického produktu
- digitálního produktu
- služby
Nechte se inspirovat
Jestli jste strávili pár dní hledáním Vašeho Ikigai a stále nemůžete na nic přijít, můžete zkusit i jinou cestu. Sepište si, za co sami utrácíte peníze, co vás baví a jak trávíte volný čas. Potom si projděte Vámi sepsaná témata a nápady v následujících nástrojích.
Nástroje, které vám pomohou najít podnikatelské nápady:
1) zkuste si projít listy trendujících produktů na Amazonu, etsy a dalších online tržištích.
2) Zkuste hledat inspiraci na Answerthepublic nebo Google trends.
3) Hledejte konkrétní klíčová slova a počty měsíčního vyhledávání na internetu díky nástrojům na analýzu klíčových slov. Zdarma dostupný nástroj na takovou analýzu může představovat i Google keyword planner v Google ads a nebo nástroj na plánování klíčových slov v Skliku.
4) Podívejte se na probíhající, nejlepší a nedávné kampaně na crowdfundingových serverech jako Kickstarter, IndieGoGo a český HitHit.
Nezapomeňte si vaše nápady sepisovat a přemýšlejte, jak můžete konkrétní postupy a mechaniky aplikovat u sebe.
3) Začínáme rozjíždět podnikání
Lidi se o vašem řešení musí dozvědět, jinak máte jen zakopaný poklad, o kterém nikdo neví. Jak se o Vás mohou dozvědět? Máte možnost si pozornost koupit, nebo budovat organicky a to díky nástroji zvaném Internet a sociální sítě.
Začněte tvořit kontent a své publikum uživatelů.
I když třeba ještě nemáte vymyšlený způsob monetizace v podobě produktu či služby, už nyní začněte tvořit kontent na dané téma. Tak poznáte lépe Vaši cílovou skupinu lidí, můžete sbírat cenné informace a podklady pro další pokračování. No a hlavně si budete postupně tvořit to nejcennější aktivum – základnu sledujících uživatelů.
Kde kontent tvořit?
Rozhodně využijte sílu sociálních sítí a především těch, kde algoritmus zatím umožňuje velký dosah. Ano, Facebook je sice nejvíce používaná sociální síť v Česku, ale s organickým dosahem příspěvků už to není tak super. Nyní je na platformě již tolik kontentu, že se vaše šance na zobrazení snižují.
Pro představu. Dnes čeká na průměrného uživatele Facebooku okolo 2000 příspěvků každý den a naprostá většina lidí stihne shlédnout jen prvních deset.
Zkusil jsem založit novou stránku na Facebooku, Instagramu, YouTube a Tiktoku a přidat prvních 5 příspěvků. Zde je výsledek:
- Tiktok – organický dosah příspěvků byl 4255 lidí s použitím 5 hashtagů.
- Instagram – organický dosah byl 43 lidí s použitím 20 hashtagů.
- Facebook – organický dosah 0 lidí.
- Youtube – výsledek organického dosahu opět 0 lidí.
Na základě těchto dat samozřejmě nemůžete hodnotit, jaká platforma je lepší. Každá platforma má jiné výhody a používá se specifickým způsobem. Nikdo přesně neví, jak dané algoritmy fungují, ale jsou obecně vypozorované nejlepší praktiky skrze sběr a porovnání velkého množství dat.
Omnichannel marketing
Ideální je samozřejmě sdílet daný obsah napříč více platformami a diverzifikovat. Nesdílejte ale vždy stejný příspěvek do všech platforem – každá platforma má svá specifika a její uživatelé jsou zvyklí na daný způsob komunikace.
Můžete klidně začít jen na 1 platformě – podle toho, jaký kontent máte v plánu tvořit a zvolte, jaká cesta bude pro Vás nejlepší.

Web & blog
Pokud se rozhodnete vytvořit i vlastní web za účelem blogu, tady Vás zase bude zajímat pojem SEO a jak se zobrazovat v horních příčkách vyhledávačů, z čehož můžete získat solidní organickou návštěvnost.
V případě této strategie je nejvíce efektivní psát články, které mají potenciál na solidní umístění ve vyhledávačích a s tím Vám pomůže analýza klíčových slov. Díky analýze klíčových slov dokážete určit, jak moc je dané téma konkurenční a na jaká klíčová slova můžete cílit.
Nástroje na analýzu klíčových slov
Je spousta možností, jak zjistit data o vyhledávání konkrétních klíčových slov a některé nástroje jsou dokonce zdarma. Tady bych doporučil navštívit Google keyword planner, které je součástí Google Ads a nebo třeba plánovač klíčových slov v Skliku. Oba nástroje jsou zdarma a slouží především k plánování PPC (Pay per click) kampaní.
Jako nejlepší nástroj na analýzu klíčových slov jsem vyhodnotil Ahrefs, který je naprosto geniální pro tvorbu a optimalizaci kompletní obsahové strategie. Jeho alternativou může být třeba ještě SEMRush.
Tip k tvorbě webu
Jako nejlepší možnost tvorby webu doporučuji WordPress, který je opensource a má maximální možnosti editace. Stačí si jen koupit doménu, hosting a případně hotovou šablonu podle gusta. Osobně šablony kupuji na Themeforest.
Jako další alternativy můžete použít Webnode nebo Wix. Já osobně jsem na Wixu stavěl jen eshop a byl jsem těžce nespokojen. Konkrétně s webem u Wixu tedy zkušenosti nemám a veškeré weby tvořím na WordPressu.

4) Monetizujeme
Ve chvíli, kdy máte vytvořenou základnu sledujících, takzvaných followerů, můžete začít monetizovat.
Díky IKIGAI už víte, co přesně chcete dělat a jaký produkt budete vytvářet. Nyní se tedy rozhodněte pro produkt, který vytvoříte.
Hrejte s dostupnými kartami.
Tím myslím, použijte zdroje, jaké máte vy osobně k dispozici. Zapojte svoji kreativitu a vytvořte produkt, který pro vás nebude složitý vytvořit a zároveň bude užitečný pro cílovou skupinu lidí.
Příklady:
- Jestli nemáte peníze na vyrobení fyzického produktu, vytvořte výukový kurz nebo určitou službu.
- Pokud neumíte programovat, nebo si nemůžete zaplatit programátora, prostě zapomeňte na programování aplikace. Můžete radši profitovat z už hotových aplikací formou affiliate a referral programů. Co to znamená? Když někdo koupí přes Váš link, získáte provizi.
5) Otestujte si reálnou poptávku bez rizika
Dnes je velká výhoda ta, že můžete reálně otestovat vaše nápady v raném stádiu. Zkrátka ještě předtím, než reálně investujete do vyrobení daného produktu. Cest je mnoho a my si teď pár z nich ukážeme.
Způsoby, jak otestovat reálnou poptávku
1) Crowdfunding
Už předtím jsem tuhle možnost lehce zmínil ve spojitosti s kampaní posilovny Železná koule. Crowdfunding je vpodstatě forma financování projektů a nápadů. Jednotlivci se mohou rozhodnout, zda a jakou částkou určitý probíhající projekt zafinancuji. Podle výšky investice dostanete adekvátní odměnu. Jde vpodstatě o předprodej, kde přispívající získá daný produkt za zvýhodněnou cenu. Než tu ale složitě vysvětlovat o co se jedná, raději se sami podívejte na nejznámější crowdfundingové servery – Kickstarter, IndieGoGo a český HitHit.
2) Testovací web / eshop
Založte si web nebo rovnou eshop, kde si lidé mohou produkt rovnou objednat. Vy produkt ještě nebudete mít reálně skladem ale už zkusíte na eshop přivést lidi, abyste zjistili, zda si produkt objednají. Pokud si objednají, napište jim následně email, že produkt bohužel není skladem a že je kontaktujete ihned, jak jej naskladníte.
Tuhle možnost jsem viděl používat již mnoho lidí. Sám jsem ji ale nikdy netestoval, protože mi nepřijde úplně férová k zákazníkům. Je ale možnost udělat jen normální web, kde uděláte prezentaci produktu se zabudovaným sběrem emailů. Tato stránka může sdělovat, že připravujete daný produkt a jestli chce být dotyčný informovaný, ať vyplní email, na který mu můžete dát vědět.

6) Příklady těch, kteří to zvládli
Existují miliony příkladů lidí, kteří nalezli svoji svobodu a štěstí a stačí se jen rozhlédnout kolem sebe, přečíst biografické knížky, poslouchat podcasty, sledovat konkrétní kanály na youtube a jiných platformách.
Já jsem tu pro Vás sepsal pár příkladů, které mě v poslední době zaujaly plus jeden z mých vlastních projektů. Úmyslně jsem vybral příklady, které jsou zcela rozdílné a doufám, že v nich naleznete inspiraci a dávku motivace.
Dispel Dice
Tento inspirativní příběh Karen je krásnou ukázkou propojení vašeho koníčku s podnikáním.
Karen chodila do práce, která ji nenaplňovala a měla z toho často úzkosti a deprese. Z depresí ji vytáhli kamarádi, kteří ji pozvali ke hraní deskové hry “Dungeons and dragons”. Karen si hraní této hry v kolektivu kamarádu naprosto zamilovala. V té době se i ona rozhodla vyzkoušet techniku Ikigai a zrodil se z toho nápad právě spojený s onou deskovou hrou. Napadlo ji, že vytvoří originální hrací kostky z resinu, protože ty klasické se jí nelíbily.
Podívala se na pár tutorialů, jak se s rezinem pracuje a pustila se do vyrábění. Své výtvory sdílela na sociálních sítích, kde ji postupně začalo sledovat více a více lidí.
Rozhodla se vytvořit svoji vlastní kampaň na crowdfundingovém serveru Kickstarter, kvůli které se naučila fotit profesionální fotografie svých herních kostek a vytvořit poutavou prezentaci. Týden před spuštěním kampaně jí volali z banky, že má na kontě – 12 dolarů.
Karenin Den D – spuštění kampaně na Kickstarteru
Během prvních 24 hodin se podařilo překonat tržbu 1,2 milionu dolarů. Kampaň běžela celkem 30 dní a za celkovou dobu kampaň vygenerovala tržby ve výši 2,3 milionů dolarů. Po skončení kampaně ještě díky spolupráci s BackerKit naraisovala dalších 875 000 dolarů.
Zde najdete originální kampaň na Kickstarteru.

Arree Chung
Aree je autor dětských knih, ve kterých děti učí kreativitě. Jeho příběh začal v době, kdy připravoval kreativní kurz ale kvůli lockdownu jej musel zrušit. Veškeré materiály už měl ale připravené a bylo mu líto je nepoužít. Všude kolem sebe navíc viděl lidi, kteří bojovali se systémem domácí výuky a komunikace na dálku. Řekl si tedy, že udělá týdenní workshop zdarma. Ohlásil to ve své skupině na Facebooku a obdržel okolo 3000 registrací.
Kurz sklidil u studentů a jejich rodičů úspěch a nastartoval tím ještě větší zájem o nějakou formu pokračování.
Po pár dnech přemýšlení dal dohromady třítýdenní kreativní kemp v ceně 47 dolarů. Všem účastníkům předchozího kurzu poslal email a obdržel 160 objednávek v hodnotě 9000 dolarů.
Viděl, že to funguje a napadlo ho, co kdyby neměl jen 3000 emailových adres, ale třeba násobně více?
Rozhodl se udělat týdenní seminář zdarma, který propagoval pomocí reklamy na Facebooku a výsledkem bylo:
- 14 000 emailových adres
- 700 konverzí (60 dolarů za kurz)
- celková tržba 42 000 dolarů.
Viděl, že konverzní poměr se moc nemění a že může jeho řešení škálovat ještě dál.
Celý proces zopakoval s tím rozdílem, že přidal i zajímavou soutěž, která snížila jeho průměrnou cenu za konverzi. Během jednoho týdne posbíral desítky tisíc emailových adres, na které následně zaslal nabídku placeného workshopu v ceně 140 dolarů.
A výsledek?
- 4700 konverzí
- celková tržba 730 000 dolarů, přičemž poloviny dosáhl během pouhých 36 hodin.

Earthkarma
Jako třetí příklad můžu uvést třeba jeden z mých vlastních projektů. Před pár lety jsem s přítelkyní založil projekt Earthkarma. Byl to jeden z mých prvních projektů a neměl jsem od projektu žádná očekávání. Chtěl jsem se zkrátka učit byznys, marketing, ecommerce a udělat zároveň i něco užitečného. Začínali jsme absolutně od nuly, bez znalostí a prostředků. Do projektu jsme investovali asi 5000 Kč a měsíc příprav.
Eshop jsme postavili na krabicovém řešení od Shoptetu, založili stránky na sociálních sítích a vytvořili první reklamu v Business Manageru. Počáteční budget na reklamu jsme měli 200 Kč na den a hned v první den dokázala reklama vygenerovat tržbu okolo 1200 Kč. Viděli jsme, že to funguje. Budget jsem okamžitě začal navyšovat a za zhruba 5 týdnů (od spuštění první reklamy) jsme už překročili tržbu milion korun. Mohli jsme škálovat dál, jenže jsme nestíhali vyrábět a vyřizovat objednávky. Udělali jsme zásadní chybu a místo delegování práce a outsourcingu jsme se snažili všechno dělat sami. Po dvou měsících od spuštění projektu jsme dokonce museli kompletně zastavit veškeré reklamy, protože jsme byli s odesíláním objednávek pár dní ve skluzu.
I přes tu spoustu chyb a neznalost, jsme dokázali vybudovat úspěšný projekt, který daleko předčil veškerá naše očekávání a v prvním roce dokonce vydělal okolo 7 milionů korun v tržbách. Díky tomuto projektu jsme získali neskutečně cenné znalosti byznysu.
Proč tedy studovat MBA, když se můžete učit tvorbou vlastního projektu.

7) Závěr
Doufám, že Vám tento článek pomůže objevit Vaši cestu, potenciál a šťastný život. Pokud budete chtít poradit s něčím konkrétním, nabízím i možnost osobních konzultací.
Teď je to na Vás
Máte nápad? Jděte a realizujte jej! Vytvořte raději nedokonalou věc, než mít dokonalý nápad ve vaší hlavě, o kterém nikdo neví.
Co když neuspějete? Nemáte co ztratit a jen získáte hromadu vědomostí, které využijete u dalších projektů, ukáží Vám další zajímavé směry a cesty, na které byste jinak nepřišli.
Hodně štěstí!
Odemkněte svůj potenciál k růstu
Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.
“People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”