Jak vytvořit vlastní online kurz – kompletní návod.

Investovat čas do vytvoření vlastního kurzu se se vám rozhodně vyplatí, pokud vše uděláte správně. Můžete si tak vytvořit silný zdroj příjmu a navíc získat status experta na dané téma. Každý máme nějaké téma, o kterém víme více, než většina lidí. Kurz bychom měli stavět na něčem, čemu rozumíme a ideálně vás samotné opravdu baví. Vytvořit samotný kurz ale nestačí. Pokud se o vašem kurzu nikdo nedozví, nemůžete čekat, že si jej někdo koupí .

V tomto článku si ukážeme celkový postup tvorby vlastního kurzu v následujících krocích:

  1. Jak získat potřebné znalosti pro vytvoření vlastního online kurzu.
  2. Jak a kde vytvořit vlastní kurz.
  3. Jak získat zájemce a zákazníky vašeho kurzu.

Chcete vědět, jak začít vydělávat miliony vaším online kurzem? V tomto článku si můžete přečíst kompletní případovou studii, jak Ramit vydělal prodejem online kurzu 5 milionů dolarů za 6 dní.

Jak získat znalosti pro tvorbu vlastního online kurzu

Jestli se chcete stát expertem na dané téma, není to zase až tak složité. Můžete toho dosáhnout za pár týdnů. Jak?

Přečtěte si 3-5 knih na dané téma a sami si můžete zakoupit kurz na stejné téma. Přečtěte si dostupné materiály na internetu a především od kvalitních zdrojů – tedy autorů, kteří mají pověst experta na dané téma. Tímto postupem získáte potřebné znalosti na to, abyste věděli o daném tématu více, než naprostá většina lidí. Ve chvíli, kdy tyto znalosti máte, můžete začít s tvorbou svého online kurzu.

Proč se hodí status experta?

Status experta může pomoci v rozhodování lidí, zda si váš kurz koupí. Pokud uvidí, že jste na dané téma přednášeli a uvidí důkazy, fotografie a rozhovory, může to zásadně ovlivnit jejich rozhodnutí ohledně koupi vašeho kurzu.

Jak status experta získat?

Jednou z možností je oslovit školy (ideálně vysoké školy) a nabídnout jim možnost přednášky pro jejich studenty.

Další možností jsou firmy a soukromé společnosti. Zkuste oslovit firmy v potřebném oboru a nabídnout, že jim uděláte školení nebo přednášku pro jejich zaměstnance zdarma.

V obou případech se ujistěte, že můžete přednášku nahrávat a pořizovat z ní fotografie a také nezapomeňte požádat o referenci, kterou vám například jednatelé firmy mohou dát.

Kde vytvořit vlastní online kurz

Než začnete vlastní kurz tvořit, je důležité se zamyslet, kde bude kurz umístěný a jak k němu budou mít návštěvníci přístup. Nabízí se zde více možností a my si je jednotlivě projdeme.

výukové platformy

jednou z možností je umístit váš kurz na platformu, kde již online kurzy jsou. Mezi nejvíce známé platformy patří následující.

Udemy

Stránka Udemy je dnes známá po celém světě a je velice oblíbená jednach u těch, kteří zde kurzy tvoří a také u uživatelů, kteří si kurzy kupují. Platforma Udemy vznikla v roce 2009 a dnes čítá přes 130 000 kurzů a více než 35 milionů uživatelů.

 

Platforma Udemy je velice přehledná a jednoduchá na ovládání. Pokud se rozhodnete udělat vlastní kurz na Udemy, máte velkou výhodu v aktuální základně uživatelů, kterých jsou tu miliony. Ceny kurzů na Udemy nejsou drahé a průměrně se pohybují okolo 100 dolarů za kurz.

Jestli ale budete chtít vytvořit dražší kurz, je zde velká šance, že uživatelé dají přednost jinému kurzu, který je zkrátka levnější a má třeba i lepší hodnocení. Je tedy potřeba zvážit, zda je to pro vás vhodná volba.

Z pohledu studentů je Udemy vhodné i proto, že nabízí garanci vrácení peněz do 30 dnů od zakoupení kurzu. Je ale hodně případů, kdy toho někteří lidé zneužívají a kurz vrátí i přesto, že jej celý dokončili.

Studenti si během kurzu mohou tvořit poznámky, se kterými dále efektivně pracují a celkově je prostředí pro studenty velice kvalitní a uživatelsky maximálně přívětivé.

Alternativní platformy pro tvorbu online kurzů jsou Skillshare, Pluralsight Skills, CBT Nuggets, Udacity, Cloud Academy, Linkedin Learning a další.

Existují i České online platformy s online kurzy? Ano! Česká platforma pro tvorbu online kurzů je Kurzyproradost.

Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody tvorby online kurzu na vzdělávacích platformách?

Výhody

  • každá platforma má vybudovanou určitou základnu uživatelů a vy k nim najednou získáte přístup. Bez jakékoliv reklamy či budování vlastní sítě uživatelů můžete být ihned před zraky tisíců (někdy až milionů) potenciálních zákazníků, kteří si váš kurz mohou koupit. Záleží, jak moc je platforma známá, jakou má měsíční návštěvnost a jaké kurzy zde lidé hledají.

Nevýhody

  • Z celkové ceny kurzu si platforma vezme provizi. V případě kurzyproradost.cz je provize 50% celkové ceny kurzu.
  • Na platformě nejste jediní a pokud jsou zde i podobné kurzy, tak představují vaši konkurenci. Vaším cílem je zkrátka udělat co nejvíce kvalitní online kurz, aby jste byli první volbou.
  • Výukové platformy jako Udemy často dělají vlastní slevové akce a mohou rozhodovat o vaší ceně kurzu. Proto si důkladně přečtěte obchodní podmínky.

To jsou hlavní výhody a nevýhody tvorby online kurzu na výukových platformách.

Nástroje na tvorbu vlastních online kurzů

Vlastním kurzem je myšlena možnost a řešení, které vám dovolí vytvořit samostatný kurz, který je plně ve vaší režii. Můžete si jej ve většině případů dát na vlastní doménu, určovat ceny kurzů a návštěvníci zde nevidí žádné jiné kurzy, kromě toho vašeho.

Thinkific

Jedním z nejlepších nástrojů na tvorbu vlastních online kurzů je bez pochyb Thinkific. Na této platformě si můžete kompletně vytvořit kurz, landing page, určit ceny, popisy, design, vaše logo, dát na vaši url adresu – vámi vlastněnou doménu nebo subdoménu a využít mnoho dalších možností kastomizace.

 

Thinkific za vás zajistí přijímání plateb a veškeré potřebné věci. Nabízí nekonečnou spoustu integrací s nástroji třetích stran. Nejsou navíc třeba žádné speciální technické znalosti a prostředí je velice intuitivní.

Thinkific nabízí bezplatnou verzi, ve které můžete nabízet až 3 kurzy zcela zdarma. Placená verze začíná na 39 dolarech měsíčně.

Teachable

Teachable je jednoduché na používání a také zajišťuje většinu potřebných věcí za vás a nabízí širokou škálu integrací. Umožní vám přidat vlastní doménu a flexibilně vytvářet kurzy podle vašich přání. Nejsou zde potřeba žádné pokročilé technické znalosti. Cena začíná na 29 dolarech měsíčně a je zde i malý transakční poplatek 5%. Vyšší tarif už transakční poplatek nemá.

Fapi

Tento nástroj je specifický a poskytuje širokou škálu možností použití, včetně právě tvorby online kurzů. Fapi je český nástroj a umí toho opravdu mnoho. Nástroj integrujete na svůj vlastní web a můžete jej propojit s mailingovými nástroji jako je Mailchimp, Smartemailing a další. Jeho výhoda je především cena, která začíná už od 190 Kč měsíčně.

MemberPress

Další možností je použít placený plugin WordPressu s názvem MemberPress. Doplněk nabízí možnost vytvoření profesionální online učebny, má vysoké možnosti editace z hlediska grafických a technických úprav a jednoduše se ovládá díky “drag and drop” prvkům. Také nabízí vysoké možnosti integrace s veškerými potřebnými nástroji jako emailing, přijímání plateb online skrze Paypal, Stripe a další.

Cena MemberPressu začíná od 149 $ ročně za licenci pro jeden web.

Mezi další alternativy, které vám umožní vytvořit online kurzy na vašem WordPress webu patří LearnDash, LifterLMS.

Jako další platformy pro tvorbu samostatných online kurzů se nabízí LearnWorlds, Kajabi, WizIQ, iSpring, Academy of Mine a další.

Výhody a nevýhody tvorby online kurzu na samostatné platformě?

Výhody

  • Potenciální zákazníci zde nevidí žádné konkurenční kurzy a mohou si tedy zakoupit jen váš.
  • Nemusíte se zde dělit o marži s třetí stranou a celkovou cenu a marži si určujete sami. Je tu jen měsíční poplatek za používání platformy a v několika případech i nějaké malé procento z každé transakce.
  • Slevové akce máte plně pod svoji vlastní kontrolou.

Nevýhody

  • Na váš kurz musíte přivézt potenciální zákazníky sami.
  • Některá řešení mohou být více pracná a časově náročná, protože všechno musíte zkrátka vytvořit sami díky maximální kastomizaci.

Který nástroj na tvorbu online kurzu je nejlepší?

Jako nejlepší nástroj pro tvorbu vlastních a samostatných online kurzů bych jednoznačně vybral Thinkific.

Pokud máte web postavený na WordPressu a chcete využít rozšíření pomocí pluginu pro tvorbu online kurzů, volil bych MemberPress.

Jedná se čistě o moje osobní doporučení na základě mých vlastních zkušeností. Je ale možné, že máte jiné požadavky, priority a bude se vám více líbit třeba jiný z uvedených nástrojů. Podle jakých faktorů byste se tedy měli rozhodnout, jaké řešení bude nejlepší pro vás?

Jak vybrat vhodnou platformu pro online kurz

1) Platební řešení a fakturace

Ujistěte se, že platební řešení je podporováno i ve vaší zemi (v zemi s vaším sídlem) a jestli je vhodné jen pro právní entitu s.r.o., nebo i živnostníka. V jakých měnách je možné platby přijímat a jak probíhá fakturace. Podívejte se, zda můžete nabídnout i garanci vrácení peněz v případě nespokojenosti.

2) Multijazyčnost

Ujistěte se, že vámi vybrané řešení je možné přeložit do jazyku, který potřebujete. Pokud budete v Česku prodávat český kurz a platforma bude celá v angličtině, asi to nebude ideální pro vaše potenciální studenty.

3) Složitost

Pokud nejste technický typ, rozhodně se ujistěte, že platforma není nijak technicky náročná a komplikovaná skrze celkové nastavení. Většina platforem se ale snaží být co nejvíce intuitivní a jednoduchá, aby ji zkrátka používalo co nejvíce lidí.

4) Podpora

Pro vás a vaše zákazníky může být důležitá i podpora v případě technických problémů, či dotazů.

5) Možnosti integrace

Pokud budete chtít nástroj propojit s vaším webem nebo CRM, emailingovým nástrojem a třeba i vlastním platebním terminálem, ujistěte se, že to dané řešení skutečně umí.

6) Flexibilita a možnosti editace

Pokud budete chtít editovat úvodní stranu, samotný kurz, přidat vaše logo a zkrátka další možnosti úprav, ověřte si, zda to poskytované řešení umí a v jaké míře. Podívejte se, zda vám vyhovuje editor, možnosti a možnosti jednotlivých prvků.

Vytvoření kurzu je jedna věc. Pak ale přichází na řadu otázka, kde vzít zákazníky, kteří si váš kurz zakoupí. Jestli kurz děláte na vzdělávací platformě typu Udemy, tuhle otázku řešit nemusíte (klidně ale můžete). Pokud se ale rozhodnete pro tvorbu kurzu na platformě, kde budete mít váš vlastní samostatný kurz, tak si samozřejmě budete muset zákazníky obstarat sami.

Kde vzít zákazníky pro vaše online kurzy

Tuhle otázku byste si měli položit ještě předtím, než začnete samotný kurz stavět. Plno lidí se snaží již předem psát blog na vlastním webu a třeba být aktivní na sociálních sítích. Tyto strategie se vyplatí vzájemně kombinovat. Pokud váš blog správně uchopíte a systematicky tvoříte obsah, který je schopen bojovat o zajímavé umístění ve vyhledávačích, potom jediný článek může generovat až tisíce měsíčních návštěv a to ještě roky po jeho zveřejnění. Další cesta může být skrze placenou reklamu. Pojďme si jednotlivé možnosti ukázat.

sociální sítě

Být aktivní na sociálních sítích rozhodně přinese své ovoce. Je ale důležité respektovat zvyky a jazyk dané konkrétní sítě. Na každé sociální síti se uživatelé chovají jinak, jsou zvyklý na určitý způsob chování a komunikování obsahu a nechtějí z této sítě odcházet jinam, pokud na ní tráví čas.

Každý obsah byste tedy měli konkrétní sociální síti přizpůsobit, neodvádět z ní uživatele na jinou platformu a postupně zjišťovat, co vám zde nejlépe funguje. Časem zjistíte, kdy zveřejňovat příspěvky, jakou formou a případně jaké hashtagy používat. Rozhodně se vyplatí investovat čas do zkoumání nejlepších praktik a být tak maximálně produktivní.

Nejčastější chyba, co lidé na sociálních sítích dělají špatně je ta, že mluví jen o sobě. Tohle myšlení musíte změnit a ptát se sami sebe na otázku, jakou hodnotu můžete vytvořit pro ostatní uživatele ve vaší cílové skupině? Musíte se umět do uživatelů vžit a zjistit – co je zajímá, jaké problémy řeší, co by jim pomohlo. Pokud začnete vytvářet hodnotné příspěvky a komentáře v konverzacích, rozhodně si získáte důvěru a pozornost uživatelů.

Jaké sociální sítě pro vás budou nejvíce vhodné a efektivní? To nejde obecně říci a je vždy potřeba přemýšlet, kde se nachází vaše cílová skupina lidí a brát v potaz i algoritmus konkrétní sociální sítě. Algoritmus sociální sítě se totiž může v čase měnit a co fungovalo například na Facebooku při jeho začátcích už nefunguje dnes.

Organický dosah konkrétně na Facebooku se za poslední roky razantně propadl. Není výjimkou, že z milionů sledujících, které může stránka na Facebooku mít, bude reálný dosah jen několik tisíc uživatelů. Tahle změna nastala i z toho důvodu, že je na platformě mnohonásobně více obsahu, než mohou lidí shlédnout. Ze statistik vyplývá, že na jednoho uživatele čeká každý den okolo 2000 příspěvků na jeho zdi a reálně jich člověk uvidí jen pár. Obsah musí být tedy extrémně dobrý a relevantní, aby se k uživateli dostal.

Proto je dobré si otestovat více sociálních sítí a převážně ty nové, kde ještě není tolik vytvořeného obsahu. Na nových sociálních sítích si můžete rychle vybudovat základnu sledujících a váš obsah se může velice rychle šířit.

Sociální sítě

 

Když jsem například v roce 2019 zakládal nový profil na TikToku a vytvořil zde jen 4 videa, organický dosah byl okolo 90 000 shlédnutí a jediný příspěvek vygeneroval 17 tisíc lajků plus 1200 sledujících. Stejný obsah publikovaný na Instagramu a Facebooku přitom zaznamenal jen desítky lajků, jednotky sdílení a pár nových sledujících.

Takže zkoušejte, které sociální sítě jsou nejvíce efektivní pro vás a zaměřte se jen na ty, kde má váš obsah největší dosah a hlavně výsledky.

Organická návštěvnost z vyhledávání na internetu

Organická návštěvnost je skvělá cesta, jak získat uživatele na váš web. Obrovská výhoda je ta, že jediný článek v blogu vám dokáže stabilně přivádět uživatele na web a to dokonce ještě roky po tom, co jste článek zveřejnili. Potřebujete jen jediné – investovat váš čas a energii do sepsání kvalitních článků.

Jak vypadá kvalitní článek?

  • Je na téma, které je reálně na internetu vyhledávané.
  • Dané téma není moc konkurenční, abyste měli možnost dosáhnout na vrchní příčky ve vyhledávačích.
  • Článek je maximálně kvalitní a relevantní pro návštěvníky.

Pokud budete dodržovat tyto tři základní věci, výsledky se dostaví po pár měsících. Vyhledávací algoritmus si musí nejdříve vaše články otestovat a chvíli trvá, než se nový článek objeví ve vyhledávání a začne přivádět reálnou návštěvnost. Obecně počítejte s řádem několika měsíců. Sice to chvíli trvá, ale na druhou stranu pak tento článek dokáže vodit reálnou návštěvnost celé roky, pokud je téma článku nadčasové a bude aktuální i v budoucnosti.

placená reklama

Placená reklama je nejrychlejší způsob, jak získat okamžitou návštěvnost a především nové zákazníky pro váš online kurz. Ideální je pro vás tvořit reklamu v online prostředí a následně měřit její výkon. Pokud do reklamy začnete investovat, musíte přece vědět, jestli je pro vás zisková, nebo ztrátová. Jako nejdůležitější faktor pro vyhodnocování úspěšnosti reklamy můžete sledovat například cenu za konverzi a celkovou návratnost investice. Reklamu můžete tvořit na sociálních sítích a ve vyhledávačích.

U online reklamy je skvělé, že můžete začít s minimální investicí a hned uvidíte, zda vám reklama funguje, či nikoliv. Pokud bude reklama zisková, můžete zvyšovat rozpočet a celkově tak velice rychle škálovat váš byznys a příjmy.

Jestli vás zajímají další cesty, jak zvýšit návštěvnost webu a získat více zákazníků, přečtěte si tento článek.

Published On: 25 dubna, 2021 / Categories: Marketing /

Odemkněte svůj potenciál k růstu

Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.

People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”

Seth Godin
František Stejskal - jak se tvoří brand
František Stejskal
Marketingový Specialista
Díky za kontaktování! Co nejdříve se Vám ozvu.
Vyskytla se chyba. Zkuste to prosím později.

Odesláním souhlasíte s tím, že vás budu kontaktovat.