Jak vytvořit úspěšný Brand [9 kroků, jak na Branding]
Branding je o budování entity, která propojí byznys se skupinou lidí.
První je třeba porozumět, kdo je Vaše audience a co chtějí a potom vytvořit plán, jak jim ukážete, že přesně tohle jim můžete nabídnout a to cestou, která s nimi bude nejlépe rezonovat.
Proč je branding tak důležitý?
Každá firma potřebuje prodat své služby nebo produkt, aby mohla růst. K tomu je nesmírně důležitá strategie, která je postavená na relevantních datech a faktech. Jak takovou strategii postavit? To si teď ukážeme.
1) Interní Brand a firemní kultura
Samotným základem je kvalitní interní brand – můžeme říci firemní kultura. Ta hnací energie brandu musí jít zevnitř směrem ven. Když se například zeptáte slavných brandů jako je Apple, Google, Virgin group a další. Bez přemýšlení vám sdělí, že jejich klíčovou roli hraje právě firemní kultura, která je pro značku to nejcennější. To vnitřní jádro brandu je postavené na hodnotách, vizích, účelu a celkové misi, proč tu vlastně Váš brand je.
A jak toho docílit?
Interní brand se staví skrz kvalitní leadership, který strategicky buduje firemní kulturu. Na tohle je například super knížka “Fusion” od autorky Denise Lee Yohn a nebo kniha od Simona Sinka, které se jmenuje “Start with WHY”.
Váš Brand je to, co o Vás říkají ostatní lidé, když nejste v místnosti.
„Jeff bezos“
Brand je směs očekávání, vzpomínek příběhů a vztahů, které společně představují rozhodnutí spotřebitele vybrat si jeden produkt nebo službu před jiným.
„Seth Godin“
Váš Brand není to, co o sobě tvrdíte Vy, že jste, ale to, co o Vás tvrdí ostatní.
„Marty Neumeier“
2) Musíte vědět, kdo je Váš zákazník
Musíte vědět, kdo jsou vaši zákazníci a musíte jim porozumět co nejlíp to jde. Abyste věděli, jakým výzvám čelí, po čem touží, co řeší, čemu věří. Musíte být opravdu empatičtí, umět naslouchat a vcítit se do vašich zákazníků. Jen tak jim nejlíp porozumíte a zjistíte, jak jim můžete doručovat maximální hodnotu.
TIP: Investujte čas do konverací se zákazníky a na sociálních sítích. Podívejte se na to, co lidé vyhledávají online přes plánovače klíčových slov a další dostupné nástroje a data.
3) Průzkum trhu
Poznejte důkladně váš trh. Zjistěte, Kdo je vaše konkurence, co nabízí, co a jak dělají, jaké další možnosti Vaši zákazníci mají. Tohle je důležité hlavně proto, abyste se odlišili a nenabízeli stejnou věc a těmi stejnými způsoby a zkrátka nezapadli někde v informačním šumu. Musíte být odlišní a co nejvíce jedineční. Zkrátka musíte přijít na to, jakou pozici na trhu si máte tvořit.
4) Brand voice
Jaká je povaha Vaší značky? Jakou řečí hovoří. Pokud rozumíte dobře Vašim zákazníkům, měli byste důkladně zvolit, jak k nim budete mluvit. Jak se říká, mluvte řečí jejich kmene. Takže si určete, jestli budete humorní, vážní, lidští, atd. Ale to by mělo samo o sobě vyplývat z nastavených hodnot a interního brandu.
5) Komunikační strategie
Jak chcete najít vaše potenciální zákazníky, jakou cestu a strategii pro to zvolíte? Potřebujete lidi přesvědčit, že jste tu pro ně, že jim jen jen nechcete něco prodat a vytáhnout z nich peníze. Zákazníci se vždycky dívají na to, co z toho můžou mít oni a jak to zlepšuje jejich život.
Pokud tvoříme kvalitní a relevantní kontent, vybudujeme si u našich zákazníků důvěru a dobrou pověst. To samozřejmě vede ke spokojenosti, referencím, opakovaným návštěvám, zvýšení tržeb a v celkovým důsledku růstu vašeho brandu.
TIP: Tvořte zajímavé příběhy. Lidi si příběhy pamatují 22x lépe, než pouhá informační fakta.
6) Vizuální identita Brandu
Vizuální identita a Brand book. Vytvořte jednotný vizuál vašeho brandu – takovou vizuální identitu. Možná si říkáte, že tenhle krok měl být už na začátku, ale právě pro vytvoření kvalitní identity potřebujete znát ten celkovej kontext. Až na základě potřebného kontextu můžete vytvořit logo, barevnou paletu, fonty, taglinu a zkrátka takovou šablonu vašeho celkového vzhledu. To by se mělo odrážet na veškerém outputu (web, balení produktu, sociální sítě, bannerech, emailech, prezentacích.) A proč? Lépe se totiž dostanete do povědomí a ulehčíte lidem, aby si vás zapamatovali.
7) Brand collateral
Místo kde se spojuje brandová strategie a identita brandu. V podstatě tu dáte viditelnou formu Vašim vizím a hodnotám v podobě vytvořených materiálů jako je web, prezentace, reklamy, články a tak dál. Zkrátka každý kousek z Vaší komunikace.
8) Marketingová strategie
Exekuce vaší brand strategie – vytvořte detailní marketingový plán, aby Vaše sdělení bylo co nejvíce efektivní. To do velké míry souvisí i s budgetem, jaký na to máte vyhrazený. Můžete zapojit i kreativní „Geurilla marketing“ a využít potenciál sociálních sítí.
9) Optimalizace
Sledování a vyhodnocování efektivity brandingu je klíčová součást. Dnes jsou dostupné skvělé možnosti, jak sledovat potřebná data. Hlavně v online prostředí pomocí Google Analytics – tady můžete získat klíčové informace, ale je třeba umět s nástrojem pracovat. Jsou i offline možnosti jako průzkumy veřejnosti, na to zase existují různé agentury, ale aby byl průzkum relevantní, bude stát poměrně dost peněz. Co byste ale měli dělat neustále je sledovat feedback od Vašich zákazníků ( hodnocení, dotazy zákazníků na zákaznickém supportu a například i komentáře u reklam.)

Odemkněte svůj potenciál k růstu
Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.
“People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”