Jak vydělat blogem 100 milionů korun? [Případová studie]

Plno lidí se snaží psát blog. Není však blog jako blog. Ramit Sethi to rozhodně ví a díky systematickému přístupu dokázal vybudovat blog s více než milionem měsíčních čtenářů. Jak se mu to povedlo? To se všechno dozvíte v tomto článku.

Když Ramit v roce 2004 začínal se svým blogem, rozhodně v té době netušil, že za pár let bude tento blog vydělávat miliony dolarů.

 

Už od mala ho zajímaly příběhy úspěšných podnikatelů a především cesty a strategie, jak toho dosáhli. Snažil se přijít na onu magickou formuli, která dělila úspěšné podnikatele od neúspěšných.

Po nějakém čase ale dospěl k závěru – magická formule neexistuje, existuje jen logická matematika. Ano, jednoduchá matematika dělá zázraky.

Kolik si chcete vydělat blogem?

Představte si, jakou částku byste chtěli ročně vydělávat. Řekněme, že tato částka představuje milion korun. To znamená, že si X lidí musí koupit Váš produkt za určitou cenu. Čísla mohou vypadat následovně:

  • Pokud Váš produkt stojí 1000 Kč, potřebujete 1000 lidí, který si jej zakoupí, abyste vydělali svůj milion.
  • Jestli Váš produkt stojí jen 100 Kč, potřebujete 10 000 lidí, abyste dosáhli na stejnou výslednou částku.
  • Jestli máte naopak produkt dražší, řekněmě 10 000 Kč, stačí Vám při této cenovce pouhých 100 lidí, abyste vydělali 1 milion korun.

Jestli jste ještě nečetli knihu 1000 True fans of Kevina Kellyho, tak to koukejte hned napravit.

Produkt za 100 Kč samozřejmě nebude těžký vyrobit a následně jej prodat. Na druhou stranu produkt za 10 000 Kč už bude větší oříšek a jeho vytvoření a prodej Vás bude stát více úsilí. Je to tedy o tom, jaký model si zvolíte vy.

Když si řeknete, že nechcete vydělat jen milion korun ročně, ale třeba 100 000 000 korun ročně, co se musí změnit? Budete potřebovat větší počet potenciálních zákazníků a pokud máte miliony návštěvníků webu, stačí zvýšit konverzní poměr.

kvalita je základ

Jestli u Vás už někdo nakoupil, je větší šance, že nakoupí znovu. To je ale podmíněno jeho spokojeností s předchozím produktem. Jestli se snažíte jen rychle shrábnout peníze a vaši zákazníci spokojení nejsou, rozhodně nečekejte, že se budou vracet a doporučovat produkt svým známým. Osobní doporučení je nejvíce efektivní cesta a důvod, proč některé společnosti rostou raketově.

Soustřeďte se tedy, aby samotné základy – váš produkt – byly kvalitní! Jinak narazíte na problémy, Váš byznys neporoste a budete jen frustrovaní.

Když víte, kolik peněz chcete vydělávat, použíjte obrácenou logiku, abyste zjistili, jak toho přesně dosáhnout.

Příklad:

  1. Vím, že si chci vydělat jen 50 000 Kč měsíčně (buďme při zemi a hodně konzervativní)
  2. Víme, že toho chceme dosáhnout prodejem produktu v hodnotě 5000 Kč. Může to být třeba nějaký online kurz.
  3. Potřebujeme tedy 10 zákazníků měsíčně, kteří si tento produkt koupí.
  4. Průměrný konverzní poměr u podobných produktů jsou třeba 2%. Vy si raději toto číslo ještě podhodnotíte a budete očekávat 1% konverzí poměr.
  5. Tohle 1% lidí představuje vašich potřebných 10 zákazníků. To znamená, že potřebujete na váš web přivést 1000 zákazníků. 1% z 1000 je přesně 10.
  6. Teď už jen zbývá otázka, jakým způsobem přivést potřebný počet lidí na Váš web.

Tady vidíte, že opravdu nepotřebujete zaujmout všechny a stačí vám pouze zaujmout pár “správných lidí”. Pokud vše děláte správně, Váš byznys bude jen růst. Nejtěžší je ale začátek. První návštěvník, prvních 10 návštěvníků, prvních 100 návštěvníků a pak se začnou dít zázraky.

Jestli chcete zjistit, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu, přečtěte si tento článek.

Začátek je nejtěžší

Když začínáte s tvorbou něčeho nového, rozhodně se nevyhnete komentářům a rýpavým poznámkám. Lidi začnou hodnotit jako kdyby spolkli všechnu moudrost a můžou se objevit výsměchy k obsahu, ceně produktu a způsobu, jakým svoji práci děláte.

NENECHTE SE ODRADIT! Je to naprosto normální proces a tyhle komentáře prostě ignorujte. Komentují jen ti, co se sami nikdy nezmohli na to něco vytvořit a závidí vám, že vy jste tu odvahu a energii našli, překonali vaše obavy a začali dělat.

Když někdo řekne – „to je blbost“, „to je drahé“, „s tím nesouhlasím“ a podobné věci, znamená to pouze jedno – TENTO PRODUKT NENÍ PRO NĚJ.

Na začátku se snažte jen budovat základnu vašich návštěvníků a vůbec neřešte nějaký split testing, lákadlo být na všech možných sítích a dělat všechny typy obsahu. To byste se z toho zbláznili a ta podstatná část by vám jen utíkala mezi prsty. Optimalizaci zkrátka nechte, až budete mít větší čísla a měsíční návštěvnost.

Ramit se už na začátku rozhodl, že nechce prodávat levný produkt za nějakých 50 dolarů – to raději dá materiály zdarma. Když zvolíte draží produkt, odfiltrujete si nekvalitní klienty, kteří hledají jen nejlevnější řešení a navíc je s nimi jen plno práce, protože jsou neustále s něčím nespokojení.

Navíc ho zaujal model předplatného tzv subscription. Tento model je výdělečnější a rozhodně se dá lépe predikovat tržba a následně plánovat.

Jaké je vaše místo a trhu?

Volbou prémiového produktu si tak Ramit vybral svůj trh a definovala se mu i jasná cílová skupina lidí. Na základě toho mohl určit svoji marketingovou strategii a plán.

Tady je pár příkladů, jak se Ramit odlišil od konkurence, díky vytyčení jasného směru a umístění na trhu:

  • Každý produkt důkladně testuje a optimalizuje, aby si byl na 100% jistý jeho kvalitou. To samozřejmě stojí peníze a proto je produkt opravdu prémiový.
  • Úmyslně dělá proces přihlášení ke kurzům složitý, aby odradil od přihlášení lidi, kteří jsou jen zvědaví a neprojevují vysoký zájem.
  • Úmyslně posílá dlouhé a obsáhlé emaily

Nejlepší na tom je, že celou strategii si určujete jen vy sami a teď se pojďme podívat, jak Ramit dokázal takovým blogem vydělat 5 000 000 dolarů za jediný týden!

Growth lab

Zdroj obrázku: TheHustle

5 milionů dolarů za týden

Jak jsem již zmínil, Ramit se chtěl vyhnout prodeji levných produktů a proto se cena jeho produktu pohybovala okolo 2000 dolarů. Nechtěl prodávat nějakou Dacii, ale rovnou RollsRoyce mezi kurzy.

Jak vypadal marketingový funnel, který Ramitovi dokázal vygenerovat přes 100 milionů korun za 6 dní? Tady je! Identické schéma, které za úspěchem stojí:

Týden 1 (zábavné a poutavé téma)

  1. email – pravda o online businessu
  2. email – nápady na byznys
  3. email – Online business: Od prvního prodeje k 12 000 dolarům

Týden 2 (učení lidí o online byznysu)

  1. email – techniky pro nalezení nápadů na vytvoření byznysu
  2. email – pozvánka na webinář
  3. email – jak zvládnout sebedestruktivní myšlenky
  4. email – týdenní rekapitulace

Týden 3 (ukázat, že to jde)

  1. email – Základní systémy pro vybudování pro založení online byznysu
  2. email – Strachy spojené se založením byznysu
  3. email – Příklady úspěšných online byznysů
  4. email – týdenní vyhodnocení a připomínka webináře

Týden 4 (prodej)

  1. email – webinář
  2. email – webinář
  3. email – upoutávka na kompletní kurz + často kladené dotazy (FAQ)
  4. email – Jak si placený kurz dovolit + hodnocení absolventů kurzu
  5. email – Prodej, poslední šance koupit kurz

Toto je Ramitův identický marketingový funnel, který z něj udělal multimilionáře. Na samotný placený kurz nabídl ještě garanci vrácení peněz.

K vytvoření tohoto funnelu použil následující nástroje:

  • Pro email marketing použil nástroje Infusionsoft a Maropost
  • Na A/B Testing: Visual Website Optimizer & KISSmetrics
  • Pro tvorbu webináře: Ustream
  • Platforma na tvorbu landing page: Leadpages
  • Live Chat: ZopIM
  • Zákaznická podpora: Zendesk

Dnes už existuje spousta dalších alternativ a nebo ještě lepších nástrojů, o kterých si můžete přečíst v tomto článku.

Žádný nucený prodej

Ramit se nesnažil svůj kurz za každou cenu někomu prodat, spíše naopak! Někdo, kdo si chtěl program zakoupit, přesto, že měl třeba nějaké dluhy, byl od zakoupení kurzu odrazen. Jak?

a) Ramit dotyčnému raději poslal návod, jak se dostat z dluhů v podobě ebooku zdarma a ve chvíli, kdy bude mít své dluhy splacené, může uvažovat nad zakoupením kurzu.

b) Kromě Ebooku zdarma také dotyčný dostal upozornění. V případě, že si i přes svůj dluh tento kurz zakoupí, budou mu vráceny peníze a dostane zákaz v podobě trvalého zablokování.

Úmyslně složitý nákupní proces

Kurz nebylo možné jen tak koupit na webu. Místo toho se dotyčný musel nejdříve přihlásit do jeho programu GrowthLab a jediná možnost koupi kurzu byla skrze email. Ptáte se proč? Ramit chtěl díky vzdělávání a pravidelné komunikaci vybudovat důvěru. Důvěra je totiž v každém byznysu naprosto klíčová.

Nestíháš? Máš smůlu!

Dotyčný si tedy mohl zakoupit kurz jen skrze odkaz v emailu a tento kurz byl opravdu dostupný jen pár dní, než jste o možnost zakoupení kurzu přišli. Kurz byl takto otevřen jen několikrát do roka a to samozřejmě vyvolá značnou dávku urgence a psychologie na dotyčného.

Hodnota až na prvním místě

Ramitův plán byl jasný, vytvořit maximálně kvalitní materiály a ty dát svým studentům zdarma. Tím, že se jeho studenti učili hodnotné informace ještě předtím, než si vůbec zakoupili nějaký placený kurz, si Ramit vytvořil naprostou důvěru a status odborníka na dané téma.

Když pak přišla na řadu otázka, zda kurz koupit, částka 2000 dolarů už nebyla takovou překážkou. Člověk byl v této fázi téměř na 100% přesvědčený, že přínos bude několikanásobně vyšší, než cena kurzu.

Chcete také vytvořit úspěšný blog, který vám vydělá hromadu peněz? Potom musíte vytvořit určitou hodnotu pro určité lidi. Kdo je vaše cílová skupina? Poznejte ji a vymyslete, jak pro ně doručit maximální hodnotu a získat si tak důvěru.

Nemusíte znovu objevovat Ameriku

Použijte dostupné možnosti, nástroje a praktiky, které už roky fungují. Prostě založte web, naplňte jej hodnotným obsahem, vytvořte marketingový funnel a produkt. Dostaňte na web vaši cílovou skupinu lidí a je to.

Ve chvílí, kdy nastane vhodná doba, můžete začít optimalizovat a zvýšit tak efektivitu již funkčního “stroje na peníze”. Zkuste AB testy stránek a newsletterů, zkuste odlišné nadpisy, fotografie, vzhled, call to action a další myslitelné testy.

Optimalizujte pro vyšší tržby.

Co vám přinese vyšší open rate newsletterů, když se tržba nezmění? Lajky na sociálních sítích Vám také provozní náklady nezaplatí. Vaším hlavním KPI by tedy měl být nový zákazník.

Tak co, také chcete vybudovat úspěšný blog? Teď už víte, jak na to. Znáte mechanismy a nástroje, které vám k tomu pomohou a teď je na čase jen sednout a začít tvořit.

Odemkněte svůj potenciál k růstu

Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.

People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”

Seth Godin
František Stejskal - jak se tvoří brand
František Stejskal
Marketingový Specialista

Odesláním souhlasíte s tím, že vás budu kontaktovat.