Jak raketově nastartovat Váš byznys? Referral program může být skvělé řešení!
Pokud váš byznys ještě nemá zavedený žádný referral program, měli byste o tom silně uvažovat. Tento nástroj pomohl v raketovém růstu mnoha úspěšným společnostem a určitě pomůže i vám. Je ale potřeba vše správně promyslet a dbát na pár důležitých věcí.
V tomto článku najdete kompletní návod na vytvoření vašeho referral programu a také 7 reálných aplikací u firem, které díky referral programu doslova explodovaly.
Co to je referral program?
Jde v podstatě o transakci. Za doporučení vašeho produktu, dostane váš zákazník určitou odměnu. Čím je odměna zajímavější, tím větší je i ochota váš produkt nebo službu doporučit. Klíčová je také kvalita vašeho produktu či služeb. Pokud vaši stávající zákazníci nejsou spokojeni, máte problém a potřebujete nejdříve vyřešit tento základní bod, než se začnete pouštět do otázky růstu.
Pojďme se proto podívat na konkrétní příklady, pro lepší představu a pochopení referral programů.
7 příkladů referral programů
Zde je 7 reálných případových studií referral programů u konkrétních společností:
1) Dropbox
Asi každý známe službu, díky které můžeme ukládat soubory na cloudové úložiště. Společnost Dropbox díky skvělému referral programu raketově nastartovala svůj byznys a dodnes se tato kampaň používá jako případová studie.
V čem kampaň spočívala? Za každého doporučeného zákazníka dostal dotyčný 500 MB prostoru úložiště zdarma.
Než Dropbox zahájil doporučovací kampaň, měl zhruba 100 tisíc uživatelů. Po spuštění referral kampaně došlo k raketovému růstu, kdy se každé 3 měsíce zdvojnásobil počet aktivních uživatelů a toto tempo pokračovalo až do roku 2010.
Září 2008: 100 tis. Registrovaných uživatelů
Leden 2010: 4 miliony registrovaných uživatelů
Září 2017: 33,9 milionů registrovaných uživatelů

2) Google
I společnosti Google pomohl odměňovací program ke značnému růstu. Na rozdíl od Dropboxu však vsadili na odměnu finanční – konkrétně 15 USD na bankovní účet zákazníka, který uživatele doporučil.
Odkaz na referral kampaň googlu naleznete zde.
3) Airbnb
Jak se této službě zprostředkující ubytování podařilo zvýšit počet uživatelů z 21 000 v roce 2009 na více než 140 milionů uživatelů v roce 2020? Ano, měli dobrý nápad, jenže pouhý nápad nestačí. Airbnb přišlo s motivujícím odměňovacím systémem pro ty, kteří službu doporučili. Odměnou za doporučení byl kredit v hodnotě 25 nebo 75 dolarů.
25 USD, když si doporučený přítel pronajal od Airbnb
75 USD, když doporučený přítel pronajal svoji nemovitost.
Takto Airbnb vyřešilo rovnou 2 výzvy – zvýšit počet uživatelů a zároveň počet dostupných nemovitostí po celém světě.

4) Uber
Společnost Uber se od roku 2009 rozšířila téměř do celého světa. Za úspěch v takovém měřítku může rozhodně poděkovat šikovnému referral programu pro jeho uživatele (dokonce i vlastní referral program pro řidiče). Program ja oboustranný a profit na něm má doporučující i doporučená osoba.
V čem odměna spočívala?
Obě strany dostali odměnu 10 USD v podobě kreditu. Výška odměny se v průběhu času měnila a maximum bylo 30 USD za doporučení.

5) Tesla
Společnost, zabývající se elektromobilitou a výrobou elektromobilů si vyzkoušela rovnou 2 varianty referral programů. Původní program spočíval ve finanční odměně 1000 USD za doporučení.
Následně byl však program změněn na hodnotné odměny v podobě produktů Tesly. Za doporučení potřebného počtu lidí máte nárok například na baterii Powerwall 2, limitované produkty, VIP akce a spoustu dalších cen.
Nejzajímavější odměnou je ale elektromobil Tesla model S nebo X. Na tuhle odměnu je ale potřeba doporučit 20 lidí v určitém regionu.

6) Evernote
Možná znáte aplikaci Evernote na vytváření poznámek. Tato společnost založená v roce 2008 a dokázala nabrat přes 100 milionů uživatelů a dosáhnout valuace převyšující 1 miliardu dolarů, právě i díky svému důmyslně postavenému referral programu.
Jaký referral program zvolil Evernote?
Doporučující dostává 10 bodů za první tři doporučení, což postačuje na tři měsíce Premium programu, nebo 3 GB uploadu. Pokud někdo z doporučených přejde na Premium program, doporučující obdrží 5 bodů.
Doporučený dostává měsíční předplatné programu Premium zdarma.

7) Harry’s
Tato společnost začala jako velice malá a díky originální kampani v kombinaci se zajímavým referral programem dokázali brzy vyrůst, nabrat 40 zaměstnanců, založit barber shop v New Yorku, online e-shop www.harrys.com a prosperující časopis s názvem Five O’Clock. Harry’s také časem získali více než 100 milionů dolarů na nákup staré německé továrny na výrobu žiletek a tak přivítali do svého týmu dalších 427 lidí.
Během své pre launch kampaně dokázali nasbírat přes 100 000 e-mailových adres za první týden!

V čem spočíval referral program?
Doporučte pět přátel a získejte krém na holení zdarma. Doporučte 10 přátel a získejte holicí strojek zdarma. Doporučte 25 přátel a získejte prémiový holicí strojek zdarma. Doporučte 50 přátel a získejte holení po celý rok zdarma.
Odměny doporučených: 10% sleva na jejich první nákup.
Zde jsou přesná čísla, kolik lidí dosáhlo konkrétního počtu doporučených lidí:
- Level 1: 1308 lidí dokázalo doporučit dalších 5 lidí.
- Level 2: 966 lidí dokázalo doporučit dalších 10 lidí.
- Level 3: 411 lidí dokázalo doporučit dalších 25 lidí.
- Level 4: 209 lidí dokázalo doporučit dalších 50 lidí.

Také přemýšlíte nad vytvořením vlastního referral programu?
Po názorných ukázkách byste tuto možnost rozhodně měli zvážit! Pokud chcete využít nezávazné konzultace zdarma, rád si s Vámi zavolám. Stačí mě kontaktovat na email.
Odemkněte svůj potenciál k růstu
Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.
“People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”