Co je marketing?
Všude se o marketingu mluví a často slýcháme názory na marketingové kampaně, výkonnostní marketing a nebo názory, že třeba konkrétní firma má dobrý marketing. Co to vlastně ale ten marketing je?
V první řadě se pojďme podívat na to, co marketing není.

Marketing není reklama.
Pojem marketing si plno lidí často zaměňuje s reklamou, což není tak úplně pravda. Ano, dříve si stačilo nakoupit reklamu a ta se rovnala zisku. V seriálu Mad men jste mohli zase vidět, že Don Draper uměl komunikovat benefity určitého produktu pro cílovou skupinu lidí. To dneska ale nestačí.
Marketing je samotný proces dosažení určité změny. Změny k něčemu lepšímu, lepšímu v konkrétním směru. Definice “lepší” znamená pro každého člověka něco jiného – v souvislosti s jeho pohledem na svět, jeho názory a přesvědčením.
Příklad:
- Pro někoho může být lepším autem to, které má minimální uhlíkovou stopu.
- Pro někoho může být lepším autem právě to, které má nejrychlejší akceleraci a nějaká uhlíková stopa nebo cena jej naprosto nezajímá.
- Pro někoho může zase platit, lepší auto = bezpečné auto, protože jeho prioritou je zdraví dotyčného a jeho rodiny.
Když se lidi pídí po lepším řešení, myslí tím tedy řešení, které je lepší pro ně. Z toho jasně vyplývá úkol kvalitního marketéra – najít podobnou skupinu lidí, která hledá něco lepšího a následně jim tohle řešení pomoci najít a doručit. Doručit ideálně 10 minut před tím, než vůbec zjistí, že tohle řešení potřebují.
Pokud jste totiž jen marketér, který vytvoří další zbytečný produkt a ten se snaží za každou cenu někomu někomu prodat, setkáte se s problémy. Vaše nápady se nebudou šířit, zákazníci Vás nebudou doporučovat, reklamy nebudou ziskové a vy budete frustrovaní.
Kvalitní marketér tedy musí umět naslouchat, pozorovat a vytvářet lepší řešení. Správný marketér je v roli průvodce pro určitou skupinu lidí, kteří řeší konkrétní problém. Tento problém se marketér snaží vyřešit a pomoci lidem dosáhnout toho, co hledají a stát se v jejich vlastních očích lepšími lidmi.
Co říká o marketingu Seth Godin?
Níže jsem pro vás přeložil článek z blogu Setha Godina – Co je marketing?
“Pokud potřebujete někoho přesvědčit, aby jednal, děláte marketing.
Pokud hledáte hlasy na zasedání městské rady, nebo hledáte propagaci, děláte marketing.
Pokud píšete kopii na svůj web, pořizujete selfie pro svůj profil na sociální sítích, nebo se snažíte vymluvit z překročení rychlosti, děláte marketing.
Marketing je mnohem více než reklama, posílání emailů nebo způsob, jakým určujete ceny produktů. Ve skutečnosti marketing většinou nemá nic společného s penězi.
Jsme obklopeni lidmi, kteří by chtěli kousek naší pozornosti, trochu naší důvěry a naši akci. Tito lidé dělají marketing na nás a to nám pomáhá zjistit, co dělají správně (a špatně).
Pokud někdo řekne: „Nedělám marketing,“ pravděpodobně tím má na mysli, „neutrácím peníze za reklamy.“ To jsou ale velmi odlišné věci.
Naše kultura je, více než kdy jindy, řízena marketéry. Odkazy, na které klikáme, pořady, které sledujeme, lidi, pro které hlasujeme – to jsou všechno marketingové artefakty. Pokud se vám nelíbí politická situace, komentujete marketingovou situaci.
Jakmile převezmeme odpovědnost za marketing, který děláme, a za marketing, který je cílený na nás, máme šanci věci vylepšit (tím, že uděláme lepší věci).” Seth Godin.
Doufám, že nyní už máte představu, co je pravá podstata dnešního marketingu a tohle uvědomění Vám pomůže ušetřit spoustu nervů, peněz a nedorozumění na Vaší cestě marketéra.
Nyní se pojďme podívat na to, co znamená výkonnostní marketing a jak se tvoří marketingová strategie.
Výkonnostní marketing
Žijeme v době internetu a online prostoru. To nám nabízí neskutečné možnosti měření veškerých našich aktivit a sbírání potřebných dat pro utváření naší marketingové strategie.

Co všechno výkonnostní marketing umožňuje?
1) Určit marketingovou strategii
Díky pokročilým nástrojům dokážete zjistit, kdo je vaše cílová skupina, jaké problémy řeší, kde je můžete najít a jakým způsobem k nim mluvit. Dokážete zjistit i jaké další možnosti Vaše cílová skupina lidí má v podobě Vaší konkurence. Například takové nástroje na analýzu klíčových slov nám pomohou zjistit, co lidé na internetu vyhledávají a cíleně tak tvořit obsah, přes který nás najdou.
2) Sledovat data
Ať už máte web, či online obchod, potřebujete zjišťovat chování vašich zákazníků na webu. Díky nástrojům jako Google analytics můžete zjistit například:
- odkud návštěvníci přišli.
- jaký obsah si na vašem webu prohlíží a jak se na webu chovají.
- na jakých stránkách odchází z webu pryč.
- kde v nákupním procesu odchází (přechod k objednávce, opuštěný košík, druhý krok objednávky…)
Tato data vám neskutečně pomohou k optimalizaci vaší strategie.
3) Optimalizovat výkonnostní kampaně a online reklamu
Když se rozhodnete investovat do online reklamy, musíte měřit, zda je pro Vás zisková či ztrátová. Pokud tyhle informace nevidíte, nemůžete vědět, zda vlastně vyděláváte peníze.
Díky pokročilým sledovacím možnostem jako soubory Cookies a Facebook pixel, dokážete přesně zjistit, jak zisková Vaše reklama je. Tak můžete řídit vaše PPC (pay per click) kampaně, reklamu na Facebooku a Instagramu + dalších sítích, upravovat obsahovou strategii, tvořit marketingový funnel, obsah newsletterů, referral marketing a další. V reálném čase vidíte, jaké kampaně jsou pro vás nejvíce ziskové a které naopak peníze ztrácí. Díky těmto datům můžete efektivně řídit váš byznys a optimalizovat strategii pro růst.

Odemkněte svůj potenciál k růstu
Každý byznys je individuální a stejně tak i můj přístup. Pomohu Vám najít právě tu vaši ideální cestu.
“People don’t want what you make. They want the way it will make them feel, and there aren’t that many feelings to choose from.”